We are now
52 320
counter in
real-time mode
«Хай буде світло»: що робити, якщо від нього раптово від’єднали?

«Хай буде світло»: що робити, якщо від нього раптово від’єднали?

Комунальні послуги для сучасного українця – це не лише елемент щоденного комфорту, а й джерело постійного «головного болю». Завищені платіжки, недолугі «новації», бюрократичні перепони у вирішенні питань – цей список тепер доповнюємо ще й раптовим відключенням від послуг. Зокрема, від електропостачання можуть «відрізати» раптово та «без оголошення війни» навіть за умови сумлінної оплати. Саме це сталося з українкою з Львівщини і коштувало їй грошей та нервів. Як виявилося, даний випадок – результат помилки комунальників. Проблема тут ширша, ніж здається: будь-який, навіть добропорядний, споживач може раптово залишитись без світла, тепла, гарячої води. І довести свою правоту буде вкрай важко!

Перше, що можна порадити у випадку комунального свавілля – не панікувати та діяти виключно в правовому полі. Памятайте: постачальник не має жодного права позбавляти вас послуг, ніяк не попередивши про це. За словами юристів,  споживач має повне право оскаржити будь-які несанкціоновані, неправомірні дії постачальника й отримати відшкодування збитків. Якщо клієнт впевнений, що жодних причин для відключення немає і про нього не повідомили, можна сміливо звертатись до  міськелектромереж, судів, місцевих організацій захисту прав споживачів. Якщо ж споживачеві раптово «відрізали» його квартиру чи будинок від електроенергії, він може навіть викликати поліцію та спробувати притягувати навіть до кримінальної відповідальності винуватців з боку постачальника.

З повагою, Експертна рада УЗСП

Далі пропонуємо ознайомитися з матеріалом ЗМІ:

«За яких умов можуть без попередження від’єднати "світло" і що робити, коли таке сталося?

 

Уявіть ситуацію: жінка майже півроку наглядає за квартирою померлого родича. У помешканні ніхто не живе, електрики “набігає” на копійки, але вона сплачує все регулярно через особистий кабінет на сайті обленерго. Показники лічильника передає онлайн. І ось через п’ять місяців повідомлення про нарахування раптом перестали надходити.

Натомість у даних електронного кабінету з’являється таке сповіщення: “Електропостачання припинено”. Хоча насправді воно є. У Центрі обслуговування клієнтів рекомендують звернутися у відділ міських електромереж, а там пояснюють, що квартира перебуває у статусі “відключено за недопуск”. Мовляв, електролічильник — у квартирі, контролери прийшли його перевірити, і не змогли цього зробити.

Згідно з правилами, пояснив начальник відділу з роботи із побутовими споживачами, працівники мали попередньо надіслати офіційний лист-попередження. І він був надісланий — майже рік тому! Але чому світло нібито відрізали щойно тепер?

Жінка згадала, що навесні сусіди із квартири поряд скаржилися: хтось пошкодив електродроти, що ведуть із щитка на сходовому майданчику до їхнього помешкання.

Телефонували в міськелектромережі, врешті під’єдналися самі. Отже, тоді електрики й помилилися. Через рік після попередження відрізали світло — але не тим!

Споживачці поставили умову — сплатити за під’єднання 311,53 гривні. Лише тоді послугу буде офіційно поновлено, а кошти за споживання електроенергії нараховуватимуть згідно з показниками лічильника.

Жінка так і зробила. Дочекалася приходу монтера — представника електромереж, який зробив повірку лічильника. Він щиро дивувався з “помилки” з відрізанням світла. Сказав: “Вибачте, що так сталося. Але такі правила...” А чи справді правила — такі? Щоби з’ясувати це, надсилаю запит до керівництва ПрАТ “Львівобленерго”. Як часто контролери електромереж мають перевіряти лічильники у приватних помешканнях? Як про це попереджають?

— Оператор системи розподілу не менш як раз на 6 місяців має здійснювати контрольний огляд засобів вимірювальної техніки, що використовується для обліку електроенергії, — відповідає Галина Петрушка, представниця ПрАТ “Львівобленерго”. — Роботи, пов’язані з контрольним оглядом, проводять у присутності уповноважених представників споживача. А от під час припинення електроживлення обов’язкову присутність споживачів документами не передбачено.

— Як повідомляють господаря квартири про візит?

— Особисте повідомлення побутового споживача про дату та час відвідин для контрольного огляду правила не передбачають.

— Чи мають право працівники електромереж знеструмлювати помешкання посеред робочого дня, без офіційного попередження, у споживача, який не має боргів?

 

— Якщо не забезпечено доступу до електроустановки для технічної перевірки, контрольного огляду або заміни електролічильника, представники оператора системи розподілу мають оформити акт про недопуск та відправити поштовим зв’язком на вказану в договорі адресу.

Припинення електроживлення споживачеві у такому випадку здійснюється не раніше ніж за 5 робочих днів після попередження (термін відраховується від дати особистого вручення або від третього календарного дня від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом).

— I скільки треба чекати, щоб під’єднали до електромережі?

— Три робочі дні у містах та п’ять — у сільській місцевості. І лише після підтвердження усунення порушень, сплати заборгованості за надані послуги, а також відшкодування збитків (якщо такі є). Рахунок до оплати згідно з послугою з повторного під’єднання можна отримати у групі відділу роботи з побутовими споживачами міськелектромереж кожного робочого дня від 8-ї до 17-ї години (у п’ятницю до 16-ї).

ДУМКА ЮРИСТА

Невже і справді споживач електроенергії у відносинах з постачальником — заручник монтера, який нашвидкуруч відрізає світло, навіть не переконавшись кому — “порушникові” чи його сусідам?

— Це не так. Споживач має право оскаржити будь-які несанкціоновані, неправомірні дії постачальника й отримати відшкодування збитків, завданих через те, що постачальник не виконує своїх зобов’язань за договором, — стверджує Роман Лихачов, адвокат. — Згідно з Правилами користування електричною енергією, у разі виявлення порушень цих правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача (!) оформляється акт про це (зокрема, про недопуск).

Акт підписує представник постачальника електроенергії та представник споживача (або робиться запис про відмову ставити підпис).

Якщо акт про недопуск, на підставі якого здійснено від’єднання, складено із порушенням, то дії відповідача щодо припинення електропостачання незаконні. І їх можна оскаржити.

Так, постачальник має право безперешкодного доступу до лічильників. Але він повинен попередити споживача про свої плани. Тож я радив би діяти так: якщо перемовини з постачальником безрезультатні, сплатіть за під’єднання до електромережі, а далі — готуйте судовий позов. На місці тих, кому “помилково” відрізали світло, я б насамперед викликав поліцію, адже такі дії тягнуть не просто на “порушення прав споживачів”, а на кримінальну статтю! (https://expres.online ).

Лого