Нас вже
52 940
лічильник в режимі
реального часу
Бізнес після карантину: виживуть лише підприємці?

Бізнес після карантину: виживуть лише підприємці?

Поза всякими сумнівами, карантин сильно вплинув на середній і малий бізнес в Україні. Наприклад, Ігор Сухомлин, відомий український ресторатор, співвласник 23 ресторанів, кафе і кав'ярень в п'яти містах України, впевнений, що всі підприємці втратили, всі по-різному, але ніхто не знає, скільки, адже ми ще не вийшли повноцінно з карантину. Бізнесменам дозволили відкрити літні майданчики з деякими застереженнями (дистанція, масочний режим і т. д.) - і це вже дуже важливий крок для підтримки бізнесу. Багато підприємців дуже сильно чекали цього послаблення карантинних обмежень. Адже чи це дає їм хоч якийсь шанс врятувати свій бізнес? І як буде виглядати бізнес в пост-карантинних умовах?

Видання Business Views передбачає, що життя як споживачів, так і представників бізнес-середовища зміниться дуже сильно. Після епідемії коронавируса, ймовірно, офіси перетворяться в креативні хаби для важливих зустрічей і заходів. Інші ж просто закриються, залишивши своїх співробітників на дистанційці. Аналогом офісів поступово стають програми на кшталт Zoom, Slack, Telegram, Hangouts, Teams. До слова, кількість користувачів Zoom в одному березні виросло в 20 разів - до 200 млн осіб в день.

Щоб вижити, багато компаній почнуть шукати нові бізнес-моделі, але доходи бізнесу все одно впадуть. За прогнозами експертів, економіка України в другому кварталі 2020 року впаде на 11%. Рівень безробіття в країні ще довгий час буде високим, але, при цьому не буде вистачати робочих рук. Наприклад, офіціанти не захочуть повернутися на роботу через страх контакту з хворими. До речі, контакти будуть скорочуватися вже «на автоматі» і за звичкою - навіть старше покоління українців звикне до онлайн-покупок, зменшивши обіг готівки

Вже з 11 травня були введені послаблення для ресторанів і сфери послуг, в містах відкрилися непродовольчі магазини, окремі невеликі торгові майданчики, а в регіонах - торгові центри. Ось тільки повернути колишні торговельні обороти буде складно - після затяжного карантину фінансові можливості багатьох споживачів залишають бажати кращого. Українці купують тільки найнеобхідніше, і навіть акції та знижки не мотивують їх на зайві покупки. У невеликих магазинах зарплату співробітникам платити банально нічим, а деякі промтоварні ринки в регіонах відкрилися, і майже відразу ж закрилися через брак коштів. Ресторатори теж підраховують збитки: деякі кажуть, що відвідувачів у 5-10 разів менше, ніж зазвичай. Керівник агентства "Ресторанний консалтинг" Ольга Насонова запевняє, що багато ресторанів так і не відкрилися після карантину, 5-10% закладів уже взагалі не відкриються. За даними Української ради торгових центрів, трафік знизився на 25-30%.

За прогнозами експертів, до кінця року, боюся, підприємців і магазинів стане менше. Не всі зможуть витягнути оренду з такими продажами. Виживуть або величезні мережі (але і їм доведеться закривати магазини), або ті, хто зуміє пристосуватися до нової реальності.

Складність для бізнесу і в тому, що конкретно умови роботи не прописані, немає єдиного списку вимог, простих і зрозумілих пояснень (багато з опублікованих можна трактувати двояко). Представників бізнес-індустрії до розробки новий правил не залучили, додаткових роз'яснень не дали. Це, з одного боку, відкриває можливості для зловживань, а з іншого - загрожує підприємцям новими проблемами і штрафами.




Весь український бізнес повільно намагається відновитися і ввійти в колишній ритм. У підприємців закінчилися оборотні кошти, тому чекають хоч якоїсь підтримки від держави.

 За словами експертів нашої Асоціації, як мінімум, потрібні дешеві або безпроцентні доступні кредити, які допоможуть прожити, поки ринок не відновиться. Але, починаючи з березня, підприємцям тільки обіцяють підтримку, реальних грошей поки немає. Якщо ситуація не зміниться, ближче до літа підприємці почнуть масово закриватися.

Лого