Нас вже
40 445
лічильник в режимі
реального часу
Банківська таємниця тепер доступна всім держорганам?

Банківська таємниця тепер доступна всім держорганам?

Одна з найсерйозніших тем для українців, тема збереження банківської таємниці, довго не давала

спокою чиновникам. Вони давно шукали спосіб отримувати інформацію про стан рахунків українців

і ось, нарешті, знайшли його. Відтепер, згідно з новою постановою Нацбанку, приватна

фінансова інформація може бути розкрита державним органам на їх письмову

вимогу. Закон України встановлює чіткі обмеження щодо розголошення даних, але

очевидно, що з новими змінами отримати їх стане набагато простіше. За фактом виходить, що

нацбанківська постанова виявляється більш значуща, ніж закон (який ставить на чільне місце

збереження приватної інформації і, так чи інакше, захищає). А це, в свою, чергу порушує

конституційний принцип верховенства права і ієрархічність законодавчих актів при

якої закон має вищу юридичну силу, ніж нормативні акти.

У цивілізованих країнах банки за законом бережуть банківську таємницю, при її розголошенні

громадянин тут же звернеться до суду і, швидше за все, виграє його. Винятком є ​​наявність

обґрунтованих підозр з боку правоохоронних органів в кримінальних фінансових

операціях, зокрема, у відмиванні грошей. Навіть при цьому банківська таємниця розкривається тільки

лише за рішенням суду.

Стосовно ж України, існують ризики того, нечисті на руку чиновники будуть

використовувати банківську інформацію в корупційних цілях, шантажуючи звичайних громадян і

підприємців. І ще один важливий нюанс: як відомо, загальне декларування доходів

не прийнято в Україні, а значить, отримання такої інформації - це втручання в приватну

життя громадянина. Таким чином, в тому числі і в силу згаданої постанови, Україна

може перетворитися на поліцейську державу на кшталт Океанії Орвелла. А «Великий брат» в

особі держустанов буде стежити за кожним кроком, влазити в гаманці українців і

регламентувати всі дії приватних осіб, безперешкодно втручаючись в їхнє життя.

З повагою, Ваш президент УЗСП Олег Титамир

Далі пропонуємо Вам ознайомитися з витягами з матеріалу на цю тему:

«Національний банк України переписав порядок розкриття банківської таємниці українськими

фінустановами у відповідь на запит судів і держорганів. На вигляд непоказна постанова на

справі є справжньою революцією в банківській справі. Оскільки остаточно вбиває

поняття банківської таємниці в Україні. І навіть дозволяє створити в країні базу всіх без

виключення рахунків українців.

Згідно з нормами нацбанківської постанови номер 27, яка набула чинності 4 лютого

2019 року, банки зобов'язані надавати на запит державних органів інформацію про своїх клієнтів,

яка є банківською таємницею. До сих пір чиновники не могли отримати такі дані про

фізосіб без рішення суду - Нацбанк обмежував їх інформаційні апетити тільки

відомостями про рахунки фізосіб-підприємців та юросіб. Відтепер ряд державних структур,

обґрунтувавши свій запит, можуть направити прохання в будь-який банк і отримати дані не тільки по

конкретній людині, а й по необмеженому списку осіб. Головне - вказати конкретні імена

і прізвища, а також ідентифікаційні коди. Втім, навряд чи у чиновників з цим виникнуть

складності.

Не виключено, що таке послаблення для чиновників Нацбанк зробив, щоб легалізувати

практику масових запитів податківців про приватні рахунки українських підприємців.

У теорії, кажуть юристи, новий порядок дозволяє чиновникам створити загальну базу всіх рахунків

українців. Потрібно лише, озброївшись даними одного з реєстрів, підготувати і направити

відповідний запит в усі банки. «Формально, постанова НБУ дає таке право,

наприклад, податкової. Однак слід пам'ятати, що закон зобов'язує держорган вказати в запиті не

тільки ідентифікаційні дані осіб, щодо яких розкривається банківська таємниця, але

також вказати причини для її розкриття », - додав нам адвокат, керуючий партнер

юрфірми "Можаєв і партнери» Михайло Можаєв.

Єдине, що стримує можливості чиновників, це «Закон про банки і банківську

діяльності », який встановлює низку обмежень для окремих держструктур. УКРІНФОРМ,

наприклад, має право запросити у банку тільки дані про наявність рахунку у фізособи або

юрособи,але не може вимагати інформацію про рух грошей по ньому. Прокуратура, АМКУ, поліція,

Госбюро розслідувань, СБУ, а також НАБУ без суду можуть вимагати від банків розкрити

інформацію тільки по юрособам і ФОП. І лише за конкретний проміжок часу.

Виконавча служба може отримати інформацію виключно про наявність та стан

рахунків боржників. І лише за конкретний проміжок часу.

Держфінмоніторинг - єдиний орган, до якого не застосовуються ніякі обмеження в

частині розкриття банківської таємниці. Втім, юристи попереджають, що наявність цих

обмежень зовсім не означає, що рахунки українців захищені від пильних поглядів

чиновників.

«Навіть колишній порядок Нацбанк не зупиняв, наприклад, тих же виконавців

, які

обходили процедуру розкриття банківської таємниці дуже простим способом: направляли в усі

банки вимогу заблокувати рахунки боржника, навіть не питаючи, чи є такі в конкретній

фінустанові », - навів приклад Михайло Можаєв.» («Вести»)

Лого