Нас вже
37 514
лічильник в режимі
реального часу
Освітлення вулиць: чому не використовуємо міжнародний досвід?

Освітлення вулиць: чому не використовуємо міжнародний досвід?

Питання освітлення вулиць в мегаполісах ночами набагато важливіше, ніж може здатися з першого погляду. Наприклад, до нього прив'язана проблема енергозбереження, на важливості якого акцентує світове співтовариство. Далі - кримінальні елементи частіше проявляють активність саме в темних місцях. Важливим є і аспект травм в темний час доби. Якщо задуматися, то добробут, здоров'я і навіть життя громадян залежать від того, наскільки освітлено місто!

Прогрес в питанні освітлення залежить від фінансових можливостей і бажання місцевої влади. Електроенергія швидко дорожчає, йдуть відчутні суми через використання старих лампочок. Їх заміна, хоч і обіцяє грандіозну економію в майбутньому, на сьогодні теж обіцяє серйозні витрати - ціна сучасних Led-ліхтарів плюс робота фахівців з їх встановлення. Що стосується бажання або небажання чиновників вирішувати проблеми освітлення своїх міст і селищ, за їхніми словами, гроші витрачаються колосальні, а це себе ніяк не виправдовує. Наявність світла не завадить досвідченому злочинцю здійснити задумане правопорушення, а законослухняний громадянин здатний травмуватися незалежно від рівня освітлення - наприклад, через неуважність.

Тут відразу згадується досвід нашого сусіда - Білорусі. Кілька років поспіль у багатьох регіонах Мінської області місцеві органи влади відключали світло на вулицях в літній і зимовий період для економії коштів. Ось тільки економія склала в підсумку мізерні суми - наприклад, за літо 2016 року заощадили всього 6,2% від понесених витрат. І серйозно програли в іншому - це негативно вплинуло на криміногенну ситуацію. У літній період 2017 злодійство вночі збільшилося на 125%, кількість злочинних тілесних ушкоджень - на 166%, дрібне хуліганство - на 132% в порівнянні з 2016-им. Незначна економія виявилася незрівнянною з витратами держави на розкриття злочинів і правопорушень, лікування та реабілітацію потерпілих, відшкодування шкоди у зв'язку з отриманими людьми травмами в темний період доби. На думку експертів, ліхтарі на вулицях міста повинні вмикатися з настанням сутінків, а вимикатися, як мінімум, не раніше першої години ночі - і тільки так. А в ідеалі - має бути нормальне освітлення вулиць і дворів навіть вночі.

Варто також згадати про досвід Женеви або Будапешта. Ці міста навіть отримували премії в конкурсі «Auroralia» за якість освітлення громадських місць! У Женеві, наприклад, замінили на енергозберігаючі 4 500 джерел світла і заощадили завдяки цьому 2,6 ГВт в рік (що дорівнює споживанню електроенергії 800 женевськими сім'ями). У грошовому еквіваленті економія склала півмільйона франків. А світловий ланцюжок з 4200 світлодіодних (LED) лампочок дозволив економити до 90% електроенергії без всяких втрат для якості освітлення. До того ж, LED-лампи більш екологічні - під час їх роботи виробляється менше вуглекислого газу. У Віпперфюрті (Німеччина) світлодіодні світильники за допомогою міні-камер передають по Bluetooth інформацію про те, що відбувається в місті і навіть допомагають шукати місце на парковці. В Об'єднаних Арабських Еміратах встановлені ще й світлодіодні світлофори, що теж значно економить електроенергію. Крім LED - технологій, там використовуються також і сонячні панелі, що накопичують енергію.

В Україні, в своїй основі, встановлені стандартні неощадливі джерела освітлення, на сьогодні їх близько 2 мільйонів. Цього явно недостатньо, і до того ж розподілені вони нерівномірно (спальні райони, приватний сектор і села майже не освітлюються). Процес впровадження інноваційних освітлювальних технологій йде повільно і дуже складно. І все ж перехід на енергозберігаючі технології - трудомісткий, але вкрай необхідний процес. Потрібна система контролю рівня освітленості районів, заміна всіх застарілих джерел світла. І важливо провести її якомога швидше з виділенням необхідних коштів з місцевих бюджетів - очевидно, що в підсумку все окупиться.

Експертна рада української організації захисту споживачів

Далі пропонуємо Вашій увазі матеріал ЗМІ по цій темі:

«У "Київміськсвітло" розповіли, у скільки бюджету обходиться освітлення столичних вулиць

За 11 місяців 2018 року вуличне освітлення обійшлося київському бюджету в 130,9 млн гривень. При цьому за повний 2017 рік на ці цілі було спрямовано 117,2 млн гривень. Електроенергія подорожчала, але і споживання зросло.

Про це стало відомо з відповіді КП "Київміськсвітло" (*) на інформаційний запит KV.

За 12 місяців 2017 року споживання електроенергії на зовнішнє освітлення міста склало 59,3 млн кВт / год. При цьому всього за 11 місяців минулого року (за грудень даних поки немає) було спожито не на багато менше - 58,4 кВт / год.

Разом з цим в 2018 році освітлення обійшлося бюджету значно дорожче, ніж роком раніше. За 11 місяців 2018-го з бюджету витратили 130,9 млн гривень (2,23 гривень за 1 кВт / год), а за повний 2017 рік - 117,2 млн гривень (1,97 гривень за 1 кВт / год).

В "Київміськсвітло" також відзначили, що не ведуть окремих підрахунків споживання святкової ілюмінації на вулицях.

Як писала KV, столична влада запевняє, що в місті триває кампанія з обладнання вулиць міста LED-освітленням. У 2018 році виконано близько 17% робіт і освоєно майже 156 мільйонів гривень. У серпні минулого року директор КП "Київміськсвітло" Володимир Круценко заявляв, якщо такий темп і фінансування збережеться, все освітлення в столиці буде замінено на LED через п'ять років.

При цьому в 2017 році керівництво Київської міськдержадміністрації (КМДА) брало на себе зобов'язання замінити на столичних вулицях 44,3 тис. ртутних та натрієвих світильників зовнішнього освітлення на економічні - світлодіодні. З цим завданням КП "Київміськсвітло" в 2017-му впоралося на 3% - замінило в Києві на економні тільки 1,33 тис. Світильників на трьох вулицях Києва.

Також нагадаємо, що в Дніпровському районі столиці встановили сім автономних світильників на сонячній енергії, які працюють без підключення до електромереж і тарифікації за використання електроенергії. Цей проект реалізували в рамках "Громадського бюджету-2".

КП "Київміськсвітло" знаходиться в підпорядкуванні Департаменту транспортної інфраструктури. Його з 4 грудня 2018 року, після звільнення за угодою сторін Сергія Симонова, тимчасово, до призначення нового керівника, очолює Іван Шпильовий» (« КиївВласть »)

Лого