Нас вже
54 699
лічильник в режимі
реального часу
Відкритий лист ГО «Українська організація захисту споживачів послуг»

Відкритий лист ГО «Українська організація захисту споживачів послуг»

Відкритий лист

ГО «Українська організація захисту споживачів послуг»

До:

Офіс Президента України

Кабінет Міністрів України

Міністерство цифрової трансформації України

Комітет з питань цифрової трансформації

Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

НКРЗІ, АМКУ


Громадське об’єднання «Українська організація захисту споживачів послуг» (далі – ГО «УЗСП») висловлює свою повагу та звертається з приводу наступного.

Основними напрямками зусиль УЗСП є сприяння органам державної влади у реалізації державної політики щодо захисту прав споживачів; запровадження дієвого громадського контролю за діяльністю владних органів у сфері прав споживачів; сприяння реалізації прав споживачів на придбання послуг належної якості; забезпечення права споживача на отримання інформації про товари і послуги та їх виконавців, продавців. Організація має 16 регіональних представництв.

Споживачі зацікавлені отримувати якісні та доступні послуги, в тому числі послуги голосової телефонії. В Україні ж звичною є ситуація, коли споживачі вимушені контролювати напрямок дзвінка і обмежувати себе у дзвінках будь-якому оператору для уникнення завищених витрат. В результаті цього споживачі вимушені платити дві і більше абонплати різним операторам мобільного зв’язку для того, щоб мати можливість контактувати з абонентами усіх операторів. Причиною цього є штучне розділення послуг національних дзвінків, вартість яких значно відрізняється: внутрішньомережеві дзвінки, міжмережеві дзвінки на мережі мобільних операторів і міжмережеві дзвінки на мережі фіксованих операторів. При чому вартість міжмережевих дзвінків в Україні є необґрунтовано завищеною, значно перевищує вартість внутрішньомережевого дзвінка, та в деяких випадках є порівняною із вартістю міжнародних дзвінків.

Відповідно до інформації з офіційних сайтів операторів рухомого (мобільного) зв’язку, майже всі тарифні плани операторів включають безлімітні внутрішньомережеві дзвінки та містять лише певний обсяг хвилин для розмов з абонентами інших операторів. В той же час, при вичерпанні зазначеного обсягу дзвінків на мережі інших операторів, такі дзвінки починають тарифікуватись окремо.

Окрім завищених витрат споживачів на міжмережеві дзвінки, таке ціноутворення призводить до обмеження можливості споживача вільно вибирати оператора. По-перше, споживач вимушений обирати оператора не тільки за якістю і вартістю надаваних послуг, а враховувати те, який оператор обслуговує переважну кількість його знайомих для отримання можливості внутрішньомережевого спілкування з ними. По-друге, споживач не може залишити оператора, який обслуговує його знайомих, бо йому не будуть дзвонити.

ГО «УЗСП» провело дослідження зазначеного питання, в результаті чого отримало більше 10 000 схвальних відгуків та більше 2 000 коментарів від споживачів, які не задоволені наявністю значної різниці у вартості внутрішньо-мережевих та між-мережевих дзвінків та вказали, що наявність різниці негативно впливає на можливість вільно користуватися послугами мобільного зв’язку та обирати надавача таких послуг (оператора).

З метою підтримки споживачів, на сайті ГО «УЗСП» розміщено електронну форму, яку споживачі можуть використовувати для оформлення електронного звернення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ) та Антимонопольного комітету України (АМКУ), у відповідності до Закону України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 № 393/96-ВР, щодо зазначених проблем.

Починаючи з 1. 12. 2020 по 31. 01.2021 року споживачів послуг рухомого (мобільного) зв’язку скористалось електронною формою більш як 1000 громадян України та направили відповідні звернення до НКРЗІ та АМКУ, та все ще продовжують їх направлення. Така значна кількість звернень, за відносно короткий період, вказує на актуальність для споживачів озвучених проблем, зацікавленість у їх усуненні та на необхідність вільно обирати напрямок дзвінка.

Значна різниця у вартості внутрішньомережевих та міжмережевих дзвінків, а саме висока вартість міжмережевих дзвінків спричинена наступними факторами:

-       різниця у собівартості внутрішньомережевих та міжмережевих дзвінків, яка викликана недосконалістю регулювання;

-       діями операторів рухомого (мобільного) зв’язку, які можливо необґрунтовано завищують роздрібні ціни на міжмережеві дзвінки.    

НКРЗІ своїм рішенням від 29.09.2020 №370 встановило Розрахункові такси за послуги пропуску трафіку до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках послуг пропуску трафіку (далі – Такси) на рівні 0,08 грн./хв. (тимчасово до 31.12.2021 – 0,10 грн./хв.). Проте, відповідно до інформації НКРЗІ, така Такса все ще перевищує собівартість в декілька разів. В свою чергу, завищений в рази розмір Такс призводить до високих роздрібних цін на міжмережеві дзвінки та відповідно нижчих показників користування такими послугами, таким чином зменшуючи благополуччя споживачів.

Відповідно до інформації, наведеної у Аналізі регуляторного впливу до Рішення НКРЗІ від 29.09.2020 №370 «завдяки зменшенню розрахункових такс за послуги термінації національного трафіку на телекомунікаційних мережах операторів рухомого (мобільного) зв’язку з ІРП на ринку послуг термінації трафіку оператори пропонують абонентам більший обсяг міжмережевих дзвінків. Так, у 2019 році в порівнянні з 2018 роком частка міжмережевого трафіку на мережах операторів рухомого (мобільного) зв’язку збільшилась: у ПрАТ «Київстар» з 10,1 до 11,9 %, у ПрАТ «ВФ Україна» з 13,1 до 15,9 %, у ТОВ «лайфселл» з 23,6 до 30,0 %»

Відповідно Негативний вплив встановлення Такс вище рівня собівартості також підтверджується Рекомендацією Комісії ЄС 2009/396/ЄС «високі роздрібні ціни на міжмережеві дзвінки є наслідком встановлення Такс вище собівартості. Орієнтація на собівартість вважається найбільш належним втручанням для вирішення цієї проблеми у середньостроковій перспективі.»

ГО «УЗСП» зверталось до НКРЗІ та АМКУ листами з проханням: (1) проаналізувати вплив завищених Такс на міжмережеві ціни, обґрунтованість встановлення роздрібних цін на міжмережеві дзвінки,  стан конкуренції на ринку мобільного зв’язку та, відповідно, обмеження споживачів; (2) якнайшвидше привести регулювання до європейської практики шляхом встановлення Такс на рівні собівартості. Проте, у відповідних установ відсутні заплановані подальші кроки щодо вирішення проблем споживачів (копії відповідей НКРЗІ та АМКУ надаються).

Виходячи із зазначеного, просимо вищезазначені зацікавлені державні органи в межах їхньої компетенції сприяти розгляду піднятих питань.